quiz

Interesujesz się polskim designem? Chciałbyś wiedzieć o nim więcej, poznać polskich projektantów oraz ich prace? A Może wydaje Ci się, że wiesz już wszystko?
„Q Łódź Design Festival” jest aplikacją, która w ciekawy sposób wprowadzi Cię do świata polskiego designu. Pobierz aplikację i prawidłowo odpowiedz na pojawiające się na ekranie pytania.
Nie przejmuj się jeśli nie znasz poprawnej odpowiedzi, aplikacji towarzyszy baza artykułów, dzięki którym możesz wzbogacić swoją wiedzę. Nad koncepcją aplikacji „Q Łódź Design Festival” pracował przez kilka miesięcy zespół studentów i pracowników ASP Łódź oraz ekipa Łódź Design Festival.
Już teraz sprawdź swoją wiedzę i dowiedz się więcej o polskim designie!

logos do q (Kopiowanie) asp do q (Kopiowanie) ctt do q (Kopiowanie) lodz kreuje do q (Kopiowanie)

Lubomir Tomaszewski

lubomirtomaszewski1urodzony w 1922 r. w Warszawie, przed wojną studiował w Państwowej Wyższej Szkole Technicznej, po okupacji na Politechnice Warszawskiej, na Wydziale Architektury oraz na Wydziale Rzeźby na ASP. Od 1966 r. mieszka w Stanach Zjednoczonych. Każdy jego dzbanek czy mlecznik jest asymetryczną bryłą, z której wyprowadzone są płynnie uchwyt i wylew. Każda filiżanka ma tak wywinięty brzeg, by formował uchwyt. Żadnych doklejanych uszek i dzióbków. Serwisy do kawy Ina (1962 r.) i Dorota (1963 r.) są efektem rozpoczętej w 1956 r. współpracy Tomaszewskiego z Zakładem Ceramiki i Szkła IWP. Twórca krytycznie podsumował tradycyjne serwisy kawowe i sformułował nową metodę projektowania; formy miały być dostosowane do dłoni, a powierzchnie narażone na obtłukiwanie – zredukowane. lubomirtomaszewski2W1962 r. zaprojektował 6 serwisów, z których tylko Ina i Dorota były produkowane od 1964 roku w krótkich seriach w Ćmielowie. Serwis Dorota zdobył złoty medal na I Międzynarodowej Wystawie Form Przemysłowych w Paryżu (1963 r.). Trafił też do zbiorów muzeum Victoria & Albert. Tomaszewski razem z Henrykiem Jędrasiakiem, Mieczysławem Naruszewiczem i Hanną Orthwein odmienili też rzeźbę kameralną. Zaprojektowali blisko 120 figurek porcelanowych (ponad 30 sam Tomaszewski). Były neutralne politycznie, dlatego w przeciwieństwie do twórców rzeźby monumentalnej artyści mogli sobie pozwolić na zerwanie z realistycznym kanonem. Figurki były syntetyczne, bez zbędnych detali, w czerni, bieli, czerwieni. W 2005 r. Tomaszewski wrócił do projektowania ich. Wciąż wytwarzane są ręcznie z oryginalnych modeli.

 

Źródło:
Elle Decoration, Design Polski Leksykon