quiz

Interesujesz się polskim designem? Chciałbyś wiedzieć o nim więcej, poznać polskich projektantów oraz ich prace? A Może wydaje Ci się, że wiesz już wszystko?
„Q Łódź Design Festival” jest aplikacją, która w ciekawy sposób wprowadzi Cię do świata polskiego designu. Pobierz aplikację i prawidłowo odpowiedz na pojawiające się na ekranie pytania.
Nie przejmuj się jeśli nie znasz poprawnej odpowiedzi, aplikacji towarzyszy baza artykułów, dzięki którym możesz wzbogacić swoją wiedzę. Nad koncepcją aplikacji „Q Łódź Design Festival” pracował przez kilka miesięcy zespół studentów i pracowników ASP Łódź oraz ekipa Łódź Design Festival.
Już teraz sprawdź swoją wiedzę i dowiedz się więcej o polskim designie!

logos do q (Kopiowanie) asp do q (Kopiowanie) ctt do q (Kopiowanie) lodz kreuje do q (Kopiowanie)

Grupy Blok i Praesens

Grupy Blok i Praesens należą do nurtu polskiej awangardy lat 20-tych XX wieku. Blok, działający w latach 1924-1926, powstał z inicjatywy malarzy i rzeźbiarzy, min. Mieczysława Sztuki, Władysława Strzemińskiego, Henryka Stażewskiego, Katarzyny Kobro i Aleksandra Rafałowskiego. Artyści czerpali inspiracje przede wszystkim z ruchu radzieckiego konstruktywizmu, działalności holenderskiego De Stlij oraz niemieckiego Bauhausu. W wydawanym przez siebie piśmie „Blok” głosili potrzebę przenikania się techniki i sztuki, szerząc w Polsce idee modernizmu. Piękno postrzegano w kategoriach użyteczności sztuki dla społeczeństwa. Teorie te funkcjonowały w manifestach, projektach architektury, wnętrz i mebli, często utopijnych i niezrealizowanych.
Ugrupowanie Praesens, którego okres rozkwitu przypada na lata 1926-1929, założone zostało przez architektów – Szymona i Helenę Syrkus, Józefa Szanajca, Bohdana Lacherta, Barbarę i Stanisława Brukarskich. Z grupą współpracowali także artyści malarze min. Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro i Henryk Stażewski. Architekci pojmowali projektanta jako twórcę totalnego – kreującego całe otoczenie człowieka – od urbanistyki, przez wnętrza, do wyposażenia mieszkań i małych form sztuki użytkowej. Zakładali syntezę wszystkich sztuk i współpracę architektów, artystów i wykonawców pod hasłem utylitaryzmu, co wiązało się z odrzuceniem wszelkich postaw indywidualizmu i tworzenia „sztuki dla sztuki”. Grupa zainicjowała program „Mieszkanie najmniejsze”, którego celem było zaprojektowanie przestrzeni dostępnej dla każdego, z uwzględnieniem klas najuboższych. Postulowano budowę tanich, małych, powszechnie dostępnych mieszkań z prefabrykatów, przy użyciu nowych technologii budowlanych. Idee grupy Praesens zostały zrealizowane w latach trzydziestych w osiedlu mieszkaniowym Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej na warszawskim Rakowcu.

Źródło: http://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/polskie-wzornictwo-xx-wieku [13.04.2013]

http://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/praesens [13.04.2013]

http://www.iwp.com.pl/design_w_polsce_historia#Historia_20 [13.04.2013]

Dłutek Maria, Wzornictwo w Polsce, IWP Warszawa, 1987

Autor: Katarzyna Similak